كوروساوا

 

فیلمنامه‌ای ساخته نشده از «آکی‌را کوروساوا» کارگردان شهیر سینمای ژاپن توسط یک کمپانی چینی ساخته می‌شود.

به گزارش ایسنا به نقل از اسکرین، کمپانی فیلم سازی برادران «هوآئی» در کشور چین اعلام کرد که قصد دارد فیلمی بر اساس فیلمنامه‌ «بالماسکه مرگ سیاه» اثر «آکی‌را کوراساوا» بسازد.

«کوروساوا» نگارش این فیلمنامه را در 1975 و پس از ساخت فیلم «درسو اوزالا» و با اقتباس از داستان کوتاه «بالماسکه مرگ سرخ» نوشته «ادگار آلن پو» آغاز کرد و آن را پیش از مرگش در سال 1998 به پایان رساند اما این فیلمنامه هیچ‌گاه در 19 سال اخیر به مرحله تولید نرسید.

داستان کوتاه نوشته «آلن پو» درباره شاهزاده و نجیب‌زادگانی است که برای فرار از طاعونی همه گیر در شهر بی اعتنا به مردم خود را درون قصر پادشاهی پنهان می‌کنند و در آنجا به خوشگذرانی و برگزاری جشن بالماسکه می‌پردازند اما مرگ سرخ در قالب شبحی نقاب‌دار در میان آن‌ها ظاهر می‌شود و آنها را به کام مرگ می‌کشاند.

کمپانی برادران «هوائی» که با کمپانی «سی‌کی‌اف پیکچرز» چین در ساخت این پروژه سینمایی همکاری می‌کنند، در یک نشست خبری در پکن اعلام کردند که هنوز کارگردانی برای این فیلم انتخاب نشده است و در پی یک کارگردان جوان برای این پروژه هستیم، ضمنا این فیلم تا سال 2020 به اتمام نخواهد رسید.

«آکی‌را کوروساوا» کارگردان، تهیه‌کننده و فیلم‌نامه‌نویس صاحب‌نام سینمای جهان است که نخل طلای کن، شیر طلای ونیز، جایزه اسکار، سزار، بافتا و ... در کارنامه افتخارات وی می‌درخشد.

«کوروساوا» در سال 1924 در یک استودیو فیلم‌سازی ژاپن به‌عنوان دستیار کارگردان مشغول به‌کار شد و اولین تجربه کارگردانی‌اش را با ساخت فیلم «سانشیرو سوگاتا» به‌دست آورد.

اگرچه فیلم‌های بعدی «کوروساوا» با نظارت شدید دولت زمان جنگ ژاپن ساخته شدند و اغلب موضوعات ملی‌گرایانه داشتند، با این‌حال او در اولین فیلم خود پس از جنگ با نام «تاسفی برای نوجوانان‌مان نیست» به انتقاد از دولت ژاپن پرداخت.

«کوروساوا» فیلم‌های زیادی درباره ژاپن ساخت که «فرشته مست» و «سگ ولگرد» از آن جمله‌اند، با این‌حال شهرت جهانی این کارگردان با ساخت فیلم «راشومون» به‌دست آمد که با کسب شیر طلایی جشنواره ونیز، توانست نامی برای خود در عرصه جهانی دست‌وپا کند.

«کوروساوا» برای ساخت فیلم‌هایش از آثار ادبی روسیه نیز بهره گرفت، مانند «ابله» اثر «داستایوفسکی» و «در اعماق» نوشته‌ «ماکسیم گورکی». با این‌حال رمان «مرگ ایوان ایلیچ» نوشته «لئو تولستوی» بیش از همه او را تحت‌تأثیر قرار می‌داد.

فیلم «درسو اوزالا» که اوایل قرن بیستم در صربستان در جماهیر شوروی سابق ساخته شد، تنها فیلم «کوروساوا» بود که در خارج از ژاپن و به زبان غیرژاپنی ساخته شد. این فیلم اسکار بهترین فیلم غیرانگلیسی را برای او به‌همراه آورد.

پس از آن «کوروساوا» به‌همراه «جورج لوکاس» و «فرانسیس فورد کوپولا»، فیلم «کاگه‌ موشه» را ساختند که این فیلم موفق شد جایزه نخل طلای جشنواره کن را در سال 1980 به‌دست آورد.

اما بزرگ‌ترین پروژه فیلم‌سازی سال‌های پایانی این کارگردان بی‌تردید فیلم «آشوب» بود که نسخه سینمایی از شاهکار «شاه لیر» شکسپیر محسوب می‌شد. این فیلم که نامزدی بهترین کارگردانی اسکار را برای «کوروساوا» به‌همراه آورد، به گفته بسیاری از منتقدان، آخرین شاهکار «کوروساوا» به‌شمار می‌آید.

او در دهه 90 سه فیلم دیگر ساخت که شخصی‌تر از دیگر آثار قبلی‌اش بودند. فیلم «رویاها» که براساس یک‌سری توصیف‌ها براساس رویاهای اوست، فیلم «هیجان در اوت» که خاطرات او درباره بمباران اتمی ناکازاگی است و آخرین فیلم او با نام «مادادایو» که داستان یک معلم بازنشسته و دانش‌آموزان سابق اوست.

«کوروساوا» روز ششم سپتامبر 1998 در سن 88 سالگی بر اثر سکته مغزی در توکیو درگذشت. پس از مرگ او، آخرین پروژه‌اش به نام «پس از باران» توسط نزدیک‌ترین دوستش «تاکاشی کونیرو» ساخته شد.

 

(منبع : خبرگزاری ایسنا)